Advies Communicatie Digitaal

Let op voor phishing mails!

Beste ondernemers

Let op! We kregen de melding dat enkele Zedelgemse ondernemers gecontacteerd werden om een betaling uit te voeren betreffende een vordering voor de afvalstoffenheffing en rioolbelasting over 2022.

De gemeente Zedelgem heft geen belasting op afvalstoffen!

 “Phishing” is een vorm van oplichting per e-mail.

De hackers proberen persoonlijke gegevens van surfers te bekomen: gebruikersnamen, paswoorden en zelfs de bankgegevens om ze frauduleus te gebruiken.

De berichten zien er almaar beter uit. De allereerste berichten van phishing waren soms ronduit amateuristisch geschreven in krakkemikkige taal.

Vandaag is dat helemaal anders: de berichten zijn professioneel opgesteld in een verzorgde taal. De oplichters doen zich ook voor als vertegenwoordigers van respectabele bedrijven als banken en internetbedrijven zoals Microsoft.

Het enige doel is om de surfers online te laten gaan en hen via allerlei listen geld afhandig te maken. Dat gebeurt meestal via valse websites. Daar laat de surfer dan zijn persoonlijke gegevens achter, waarmee de oplichter aan de slag gaat en in een oogwenk de bankrekening van de surfer plundert.

Vandaag kennen we ook een vorm van phishing per telefoon. De oplichters bellen u dan op en proberen u te overhalen om online te gaan en persoonlijke gegevens in te geven op valse websites. Eens dat gebeurt, gaat de oplichter vliegensvlug te werk om je bankrekening te plunderen.

Een derde vorm van phishing gebeurt via sms. In de sms krijgt u bv. de raad om uw gegevens te updaten via de link in het document. De sms’en komen meestal toe op een smartphone die verbinding met het internet kan maken.

Hoe reageert u het beste op phishing?
Als u een e-mail krijgt, is de beste oplossing om niet te reageren op de e-mail en die te wissen. Als u een telefoontje krijgt, is het beste om de communicatie kordaat te beëindigen en de telefoon in te haken. Ook op een sms reageert u best niet en verwijdert u het bericht onmiddellijk.

Banken of internetproviders vragen nooit per e-mail of telefoon om uw gegevens te updaten. Ook vragen ze nooit naar paswoorden, gebruiksnamen, of bankgegevens.

Toch in de val gelopen?

- Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer +32 78 170 170 om uw kaarten te blokkeren.
- Neem onmiddellijk contact op met uw bank (via de officiële kanalen).
- Neem ook contact op met de lokale politie door het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte te stellen van uw komst en bezorg vervolgens het nummer van het proces-verbaal aan uw bank en uw eventuele verzekeraar.
- Stuur de frauduleuze e-mail door naar verdacht@safeonweb.be en naar het specifieke e-mailadres voor phishing van uw bank.
- Informeer de Economische Inspectie via meldpunt.belgie.be.

 

Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/consumentenbedrog/vormen-van-oplichting/phishing#:~:text=Stuur%20de%20frauduleuze%20e%2Dmail,voor%20phishing%20van%20uw%20bank. (Phishing/FOD Economie)